In the context of the second demographic transition, many countries consider rising fertility through pro-family polices as a potentially viable solution to the fiscal pressure stemming from longevity. However, an increased number of births implies private and immediate costs, whereas the gains are not likely to surface until later and appear via internalizing the public benefits of younger and larger population. Hence, quantification of the net effects remains a challenge. We propose using an overlapping generations model with a rich family structure to quantify the effects of increased birth rates. We analyze the overall macroeconomic and welfare effects as well as the distribution of these effects across cohorts and study the sensitivity of the final effects to the assumed target value and path of increased fertility. We find that fiscal effects are positive but, even in the case of relatively large fertility increase, they are small. The sign and the size of both welfare and fiscal effects depend substantially on the patterns of increased fertility: if increased fertility occurs via lower childlessness, the fiscal effects are smaller and welfare effects are more likely to be negative than in the case of the intensive margin adjustments.
Unpublished version
Published version
Fiscal and welfare effects of pro-natalist and health policies
W projekcie skonstruowane zostaną scenariusze alternatywne wobec projekcji demograficznej GUS, dzięki czemu możliwe będzie oszacowanie wpływu tych komponentów na sytuacje fiskalną i dobrobyt. Scenariusze alternatywne dotyczyć będą zmian w dzietności i oparte zostaną o mikrosymulacje, by zapewnić realistyczność analizowanych wariantów. Modelowane będą bezpośrednio czynniki wpływające na zmiany współczynników dzietności. W oparciu o te scenariusze skutki fiskalne i dobrobytowe oszacowane zostaną z wykorzystaniem modelu OLG (tzw. nakładających się pokoleń ang. overlapping generations), który pozwala na porównanie zmian w gospodarce i dobrobycie kohort w scenariuszach bazowym i alternatywnym. By uwzględnić fakt, że wzrost dzietności (przejściowo) obniża podaż pracy, model OLG zostanie rozszerzony o wewnątrzkohortową heterogeniczność ze względu na płeć. Poza tym, mikrosymulacje posłużą także modelowania zmian w prawdopodobieństwach pozostania w dobrym zdrowiu według wieku, dzięki czemu możliwe będzie otrzymanie zmiennej w czasie i specyficznej dla grupy wieku preferencji dla czasu wolnego. Łącznie, rozszerzenie modelu OLG o decyzje życiowe (tj. dzietność, podaż pracy w niejednorodnym gospodarstwie domowym) oraz o heterogeniczną preferencję względem pracy pozwoli zweryfikować, jak duże korzyści fiskalne i dobrobytowe można uzyskać z polityk pronatalistycznych i wzrostu długości trwania życia w dobrym zdrowiu. Te szacunki pozwolą na zweryfikowanie, jakiej skali wydatki obecnie znajdują uzasadnienie ekonomiczne w długim okresie.
Zastosowanie modeli mikrosymulacyjnych pozwoli na skonstruowanie wiarygodnych alternatywnych ścieżek prognoz demograficznych. Zastosowanie modelu OLG pozwala ocenić wpływ zmian struktur demograficznych i rodzaju systemu emerytalnego na rynek pracy, finanse publiczne i dobrobyt w Polsce, także z uwzględnieniem efektów redystrybucji międzypokoleniowej.
@article{makarski2019fiscal,
author = {Makarski, Krzysztof and Tyrowicz, Joanna and Malec, Magda},
title = {Fiscal and Welfare Effects of Raised Fertility in Poland: Overlapping Generations Model Estimates},
journal = {Population and Development Review},
volume = {45},
number = {4},
pages = {795-818},
year = {2019}
}