Inequality in an OLG economy with intra-cohort heterogeneity and an obligatory pension system

While the inequalities of endowments are widely recognized as areas of policy intervention, the dispersion in preferences may also imply inequalities of outcomes. In this paper, we analyze the inequalities in an OLG model with obligatory pension systems. We model both policy relevant pension systems (a defined benefit system — DB — and a transition from a DB to a defined contribution system, DC). We introduce within cohort heterogeneity of endowments (individual productivities) and heterogeneity of preferences (preference for leisure and time preference). We introduce two policy instruments, which are widely used: a contribution cap and a minimum pension. In theory these instruments affect both the incentives to work and the incentives to save for the retirement with different strength and via different channels, but the actual effect attributable to these policy instruments cannot be judged in an environment with a single representative agent. We show four main results. First, longevity increases aggregate consumption inequalities substantially in both pension systems, whereas the effect of a pension system reform works to reinforce the consumption inequalities and reduce the wealth inequalities. Second, the contribution cap has negligible effect on inequalities, but the role for minimum pension benefit guarantee is more pronounced. Third, the reduction in inequalities due to minimum pension benefit guarantee is achieved with virtually no effect on capital accumulation. Finally, the minimum pension benefit guarantee addresses mostly the inequalities which stem from differentiated endowments and not those that stem from differentiated preferences.

Our data are shared here.

Unpublished version

Published version

2018

Modelling Incomplete Rationality in Retirement Decisions

Active
Is Active

O czym jest projekt?

Większość modeli makroekonomicznych reform systemów emerytalnych zakłada, że ludzie są dalekowzroczni i postępują racjonalnie. W tych modelach, prawidłowa odpowiedź na długowieczność oraz niektóre reformy systemu emerytalnego polega na zwiększeniu prywatnych oszczędności dobrowolnych oraz podaży pracy. Tymczasem dane ze świata rzeczywistego sugerują, że taka reakcja, jeśli w ogóle występuje, jest stosunkowo słaba. Prawdopodobnie jest to przejawem tego, że oszczędności w cyklu życia oraz podaż pracy mogą być pod silnym wpływem czynników krótkofalowych. Zaprojektujemy modele z niepełną racjonalnością, które będą w stanie przynajmniej częściowo replikować tę własność rzeczywistości. W takim modelu będzie można przeanalizować ex ante, czy i jakie instrumenty zachęcające do oszczędzania na emeryturę mogą być skuteczne i podnosić dobrobyt.

Dlaczego projekt jest interesujący?

Od dekad reformy systemów emerytalnych w wielu krajach europejskich, zwłaszcza w Polsce, wprowadza się bez oceny ex ante ich prawdopodobnych skutków – tak pod względem efektów makroekonomicznych jak i dobrobytowych. Nasze wyniki będą w stanie wesprzeć decyzje dotyczące kształtu tzw. III filara emerytalnego, zanim zostaną podjęte jakiekolwiek decyzje.

 

Project / Project

Projekt realizowany wspólnie z Instytutem Badań Strukturalnych w ramach polsko-niemieckiej współpracy badawczej zaczynamy badać systemy emerytalne przy założeniu ograniczonej racjonalności podejmowania decyzji. Naszymi partnerami w tym projekcie są Patrick Puhani oraz Konrad Schaeffer z Leibniz Universität Hannover.

Źródło finansowania | Financing : Narodowe Centrum Nauki, BEETHOVEN 1

Projekt realizowany | Timeline : 02/2016 – 02/2019

Budżet łączny | Total budget: 446 813 zł

  • wynagrodzenia dla podstawowych wykonawców | compensation to researchers: 86 400zł
  • wynagrodzenia dla asystentów badawczych | compensation to research assistants: 140 400 zł
  • komputery i oprogramowanie (m.in. licencje Fortran) | hardware and software (incl. Fortran): 35 000 zł
  • konferencje i inne wyjazdy | conference travels: 102 815 zł
  • materiały + promocja | consumables + visibility: 8 213 zł
  • koszty pośrednie  | overheads: 68 635 zł

A co jeśli racjonalność jest ograniczona?

-
MIRARED
Group (reference)

W pierwszej kolejności przeprowadzimy analizę empiryczną zależności pomiędzy cechami psychologicznymi i decyzjami o inwestycjach finansowych. Analiza zostanie przeprowadzona na danych jednostkowych, pochodzących z Niemiec. Dotąd literatura skupiała się na wiedzy finansowej, ale pomijała czynniki behawioralne. Po drugie, przetestujemy empirycznie założenie, które leży u podstaw większości modeli makroekonomicznych: wybór pomiędzy konsumpcją i oszczędnościami wynika z takich samych zależności w cyklu życia. Bazując na dotychczasowych dokonaniach literatury przetestujemy założenie o przechodniości preferencji z wnioskami dla decyzji o oszczędzaniu w cyklu życia. Po trzecie, wykorzystamy wnioski z obu analiz empirycznych, by skonstruować model OLG z prywatnymi oszczędnościami dobrowolnymi, wiedzą finansową oraz ograniczoną racjonalnością. W tym modelu przeprowadzimy eksperymenty polegające na wprowadzeniu instrumentów wspierających oszczędzanie na emeryturę. Przeanalizujemy efekty makroekonomiczne oraz dobrobytowe takich instrumentów.


The objectives of this project are twofold. First, we want to carefully evaluate empirically the role of incomplete rationality in decisions about pension savings and retirement timing. Second, we want to employ this experience in modelling private voluntary pension savings and test whether (and if so – which) policy instruments can effectively be used to foster them. We thus posit two working hypotheses. The first one is implicit: individuals are not fully rational about their choices concerning pension savings and retirement saving. This hypothesis will be addressed empirically. The second one is explicit: there exists a welfare enhancing policy reform that can improve the alignment of individual decisions with a social optimum. The second hypothesis will be addressed by the means of an overlapping generations model. The scope of imperfect rationality will be calibrated to the reference values provided in the empirical part of the project.

Project list position
12
Results
Title
Project meetings
Body

1st meeting

At the working seminar of the Beethoven project (4-7 November) Jan presented our overlapping generations model. It will be used to check welfare effects of policies intended as incentives for increased retirement saving. Present were our co-authors from Leibniz University of Hanover: Patrick Puhani and Konrad Schäfer.


2nd meeting

The meeting was held in Hannover. We discussed the potential directions for contributing to the empirical and theoretical literature in our two joint papers.

The theoretical paper rests upon developing a model which adequately captures the response of private voluntary savings to the incentives embedded in the pension system. Current models have a very strong reaction because fully rational agents internalize completely the consequences of changes in the pension system. Their reaction is strong on both the intertemporal choice (savings) and intratemporal choice (labor supply). Meanwhile, empirical evidence is rather weak: people do respond to incentives, but to a much lesser extent. For example, Myck and Lachowska in a recent study using the evidence from Polish pension system reform show that the actual crowding out effect is there, but is rather small. We seek features of the consumer choice that will make model choices closer to what is observed in the data.

The empirical paper intends to address the question of early labor market quits in most advanced countries. Indeed, some earlier research shows that the disincentives embedded in the pension system may contribute to early labor market exits, even in the US. In a widely commented study, French shows that removing some of the kinks in the institutional design of the pension system are likely to extend the careers by as much as two years. However, studies such as this one leave no room for household optimization. We intend to develop the literature further in this direction.


3rd  meeting

The meeting was held in Warsaw and involved the whole Warsaw team and Patrick Puhani. We focused particularly on the theoretical paper and on the features we want the theoretical model to replicate. The model now features a variety of incompletely rational agents, but we still want to exploit further types of behavioral limitations. In the setup with incomplete rationality, we implement instruments fostering private voluntary savings. Given the divers nature of the government instruments, it is imperative to make them comparable in terms of the size of the government intervention. We currently work on the methods that allow us to make them comparable.


4th  meeting

The meeting was held in Hannover and involved the whole Hannover team and Joanna Tyrowicz. We worked the most on visualization of the project results, some very cool movies are to appear on this website shortly. The key component to understand the financial behavior of agents with incomplete rationality concerns the zero-borrowing constraint. In particular, one wants to understand the consequences of the following situation: expecting higher revenues in the future (e.g. because of the government-subsidized old-age savings instruments) the agents may want to borrow against this future income. It is conventional not to allow the agents in the model to have negative net assets, which is very close to the real world. But the consequences of this convention for welfare as well as macroeconomic effects are not very obvious.


5th meeting

The meeting was held in Trier, where Patrick Puhani and Joanna Tyrowicz worked on developing further the theoretical paper. The preliminary results form a model with a variety of incompletely rational agents and three types of voluntary pension savings instruments demonstrate that indeed policy options are not very obvious. Specifically, there are strong interactions between the presence of different types of agents in the economy and the features of the instruments intended at fostering savings. At this point, with those interesting results, we draft the first take on the main policy prescriptions.


6th meeting

The meeting was held in Prague, as the team members were passing by Prague and we could use this opportunity to work closely on the project development. Most of the attention was devoted to the microeconometric evidence on joint (and early) retirement decisions, which serves the purpose of designing our simulation tool for the joint microeconomic paper.  Our model now extends the current state-of-the-art on several dimensions and we are working on ingenious ways to show how our results would look without those multiple extensions (one at the time). 


7th  meeting

The meeting was held in Frankfurt, where we discussed our project outcomes with Alexander Ludwig. A super useful series of meetings for our theoretical paper. We discussed the features of the theoretical setup which are particularly useful for the demonstration purposes. We also chatted a bit about the sensitivity analyses and additional tests that would be of value to convince the elaborate on our findings. In particular, we talked on whether the model should have idiosyncratic shocks and what types of incomplete rationality are of particular interest in this strand of literature. Now, we sit down to implement all these comments in writing.


8th meeting

This was the longest of our meetings, two weeks of day by day hard work! We have concluded the work on our macroeconomic model and derived the results. We still have to run some sensitivity analyses, but the first draft of the text should be available soon. We also gave a lot of work and thought to our microeconomic paper: we studied the features of our SMM model and performed a number of policy experiments. Not all works as it should in this model, but with the insightful comments from WEAI presentation in San Francisco and with the pressure of getting ready for RCEA conference in Waterloo, were super motivated to fix the remaining issues. Finally, we also discussed a lot over the policy evaluation microeconometric paper using exogenous variation in retirement eligibility among women in Germany from the turn of century. We are really hopeful about this paper!


9th meeting

The meeting in London (where Patrick Puhani is spending his sabbatical) was incredibly constructive. We discussed thoroughly the macroeconomic paper, receiving insightful comments from UCL colleagues. We also finalized the policy design in our study. The paper is almost finished and we hope to be able to submit it to further conferences and workshops for 2020 events. For now, we prepare for the presentation at  Spanish Public Choice Workshop. The second part of the meeting was devoted to the microeconometric study. 


Modelling pensions | Modelowanie systemów emerytalnych

Active
Is Active

Zmiany w systemie emerytalnym przeprowadzone w 2011 roku oraz toczone wówczas dyskusje pokazują zasadniczy spór pomiędzy ekonomistami co do sposobu przejścia z systemu repartycyjnego na kapitałowy. Jak sfinansować ubytek tej części składki, która trafia do systemu kapitałowego i nie może być wykorzystana do wypłaty obecnych emerytur. Jak duża powinna być ta część?

Od 1999 roku wprowadzany jest w Polsce nowy system emerytalny. Z perspektywy teorii i empirii ekonomii zmiany te mają ważne konsekwencje zarówno makroekonomiczne, jak i w odniesieniu do mikropodstaw modeli makroekonomicznych. Bez formalnej oceny zmian zachowań wynikających z procesu optymalizacyjnego gospodarstw domowych nie tylko nie można sformułować kryterium optymalności, ale także nie da się ocenić alternatywnych ścieżek przejścia (podniesienie składki, podniesienie podatków powszechnych, dług publiczny, itp.)

Jeśli znacząca część „żyjących” pokoleń nie korzysta na wprowadzeniu reformy — nawet rozwiązania optymalne mogą nigdy nie zostać wprowadzone w gospodarce. Jak modelować systemy emerytalne?

Project / Project

Źródło finansowania | Financing : Narodowe Centrum Nauki, SONATA 1

Projekt realizowany | Timeline : 12/2011 – 05/2015

Budżet łączny | Total budget: 506 500 zł

  • wynagrodzenia dla podstawowych wykonawców | compensation to researchers: 219 600 zł
  • wynagrodzenia dla asystentów badawczych | compensation to research assistants: 100 800 zł
  • komputery i oprogramowanie (m.in. licencje Fortran) | hardware and software (including Fortran): 56 500 zł
  • konferencje i inne wyjazdy | conference travels: 34 500 zł
  • materiały | consumables: 5 400 zł
  • koszty pośrednie dla Wydziału Nauk Ekonomicznych | overheads for the Faculty of Economics: 37 500 zł
  • koszy pośrednie dla Uniwersytetu Warszawskiego | overheads for the University of Warsaw: 37 500 zł

Co zrobić, gdy demografia skutkować będzie niewypłacalnością systemu emerytalnego? Reformować. Ale jak sfinansować reformę? Długiem, czyli podnoszeniem podatków dla wszystkich przyszłych pokoleń, ale o niewiele? A może podnieść podatki tylko dla bieżącego pokolenia, ale za to znacząco? Które z rozwiązań daje wyższy dobrobyt? 

-
MODELLING
Group (reference)
Project list position
7
Results
Title
Aplikacja
Body

Aplikacja

Oddajemy do Waszej dyspozycji aplikację, która pozwala na samodzielne zreplikowanie (i udoskonalenie) badań GRAPE opublikowanych w Analyzing the effciency of the pension reform: the role for the welfare effects of fiscal closures oraz Unprivatizing the Pension System: The Case of Poland. Aplikacja pozwala każdemu z Was samodzielnie oszacować efekty zmian, które wprowadzono w systemie emerytalnym w Polsce – reformy z 1999 roku, przesunięcie części składki emerytalnej z OFE do ZUS w 2011 roku oraz pakiet zmian wprowadzony w 2013 roku.

Aby skorzystać z aplikacji należy pobrać spakowany folder KalkulatorEmerytalny i po jego pobraniu rozpakować w dowolnym miejscu na swoim dysku. Uwaga: Aplikacja działa jedynie w systemach operacyjnych Windows. Dodatkowo, aplikacja nie zadziałała, jeśli użytkownik tylko „zajrzy” do archiwum ZIP, używając np. interfejsu Eksploratora Windows lub TotalCommandera.

Aby skorzystać z aplikacji należy uruchomić plik KalkulatorEmerytalny.exe. Po jej uruchomieniu, na ekranie pojawi się graficzny interfejs użytkownika, w którym można wybrać wariant reformy oraz modelu. Przygotowaliśmy dla Was również instrukcję obsługi modelu, czyli przewodnik krok po kroku, w jaki sposób uruchomić aplikację, w jaki sposób można dowolnie zmienić egzogeniczne założenia w modelu (czyli takie, które pobieramy z danych – na przykład prognozy demograficzne) oraz jak interpretować uzyskane wyniki.

 

@article{beetsma2020political,
title={Inequality in an {O}{L}{G} economy with intra-cohort heterogeneity and an obligatory pension system},
author={Tyrowicz, Joanna and Krzysztof, Makarski},
institution={Group for Research in APlied Economics},
type = {Working Paper},
number = {21},
year={2017}
}

Published